10.9.09

På mit bord

Helt forsigtigt kunne jeg jo begynde med at fortælle hvad der ligger på mit bord ved siden af computeren.
Enrique Vila-Matas' Bartleby & co. Jeg har lånt den på biblioteket. Stødte på forfatterens navn i Bodil Malmstens nye blog-bog: De från norr kommande leoparderna. Han har åbenbart skrevet en bog om M Duras - men den findes ikke på dansk. I øvrigt kan jeg varmt anbefale Malmstens bog - som er en blog forvandlet til en bog, som er meget skarp og morsom og sørgelig - og som handler om alt, men ikke mindst om litteratur. Bartleby glæder jeg mig til. Og så har jeg lånt André Bretons NADJA, der er oversat af Uffe Haarder, og som stadig står opført på Klitroses bogliste over bøger man kan købe. Så ligger der to bøger jeg skal oversætte - den ene nu, den anden efter nytår. Og nede under en masse junk som ikke er bøger, men gajolæsker, viskelædere, hårelastikker og andre underlige sager - en plasticfigur der forestiller Findus får jeg fx øje på nu - dér ligger en udskrift af den digtsamling jeg er ved at gøre færdig. Men der er langt ned til den. For HOV! Hér ligger der noget helt andet jeg skal have gjort færdigt, et helt andet manuskript, og det skal sendes af sted den dag i dag, så sandt mit navn er Elisabeth.

5 Comments:

Blogger René Jean Jensen said...

Med uret, mit bord: grøn glasskive, rund, med hul til ophæng, indpræget en u-formet båd hvori en armløs mand ser ud til at gøre morgengymnastik, måske er han ifærd med noget SOS-mæssigt (genstanden er støvet); et ornamenteret afrikansk stenæg, sort/rødbrunt; en liggende kvindefigur, blasert positur, kommaformede fødder, røv som en sækkestol (genstanden er vildt støvet); en rulle tape hvori en alabastugle fra Volterra hviler (genstanden er støvet i genstandens øjenhuler); et ”oversætterstativ” til opstilling og fastholdelse af originaler, p.t. fastholdende postkort af kykladisk figurine, foto af Flaubert, stærkt næserødmende, lodseddel, bankbrev, hårspænde, klemmer, en stump papir med bogtitel (Herr Theodor Mundstock by Fuks, Ladislav), postkort med foto af tegnestift midt på skolestol; en plastcylinder med cd-r skiver, en rød plasticskål og under den bøger: Hans-Erik Larsen, Picabia, Jelinek, Roth, New Left Review; til venstre for den stak en stak cd’er, bøger og film og tegninger: Studio One Women, Mozart Piano Concertos 17 & 23, Bootsy Collins, Isis, The Heptones, Brian Eno, hov! Regning!, hov! Et spil, Age of Empires, I sort – en debatbog om depression, Skinnebach, Bennys badekar, Pingu, børnetegning af monsunregn + en af den ondeste gud; en mus i udu; en rød Mini Cooper i scale 1/24 (genstandens tag dækket af sorte støvkorn); en æske i fedtsten, formet som en flodhest, indeholdende en kommunistisk pin fra Kina (indskrift BMU, 1915); et USB-stik fra Die Zeit (modtaget ved en fejl); en sidste stak med avis fra 9/9, bøger, cd’er: Hans-Erik Larsen, Knud Steffen Nielsen, Beirut, Wolf Parade, Robert Wyatt, V. Dahlerup, Bosmans, Asp; bag stakken en hullemaskine, to notesbøger (1 grøn, lommekrøllet, 1 blå, næsten ubrugt), et stykke papir, et brev med notater på: Steve Reich, Maurice Sendak, Hobbes og spørgsmålet: ”...den hellige gral velforvaret...” ??? -> grøn glasskive, rund, med hul til ophæng....

11 september, 2009  
Blogger Pia Juul said...

TAK!
Åh for pokker, alt det jeg IKKE nævnte.
Og oversætterstativ.
Mit oversætterstativ.
Hvor mon det er? Hvornår forsvandt det ud af mit liv? Jeg har det jo ikke mere .... dagens opgave: at finde mit oversætterstativ. Hvordan har jeg kunnet undvære det så længe?

11 september, 2009  
Blogger René Jean Jensen said...

Fandt du det, stativet?

12 september, 2009  
Anonymous Erik said...

Det dér "HOV!" indikerer den overraskende tilfældighed, hvormed tingene pludselig gør sin entré.

Omvendt kommer der intet udbrud, når den pågældende ting forlader festen i stilhed. Først senere, HOV! Hvor osv.

Derfor er det meget vigtigt, at gøre status over tingene på bordet.
Og evt. lime dem fast til bordpladen.

12 september, 2009  
Blogger Sigrun said...

Å - Bartleby & co er flott, jeg venter stadig på nye tekster fra Vila-Matas

24 september, 2009  

Send en kommentar

<< Home