25.11.09

GADENS STØJ OG RYTME

Gaden Costa San Giorgio, tæt ved Arno-floden, med Galileis hus (nr. 17, med våbenskjold med stige og mindeplade). I denne gade boede også Mina Loy og Frances Stevens (i nr. 54), og et af Minas først publicerede digte hedder The Costa San Giorgio (i det amerikanske tidsskrift Trend, november 1914); digtet handler om hverdagslivet i gaden, set fra hendes balkon, stilistisk bl.a. inspireret af Boccionis maleri Gadens støj gennemtrænger husene fra 1911.

(Ivan Z Sørensen om Mina Loy)

Nazik al-Malaikas beretning om, hvordan hun opdagede shir hurr er berømt. Det var i Kairo under den store koleraepidemi i 1947. Hun var fortvivlet og ville skrive et digt om den. Hun prøvede sine yndlingsversmål, as-sai, al-khafif og al-mutaqarib. Da radioen meddelte, at sekshundrede mennesker var døde, rev hun udkastet i stykker og forsøgte igen. Da radioen meddelte, at tusind mennesker døde hver dag og blev fragtet bort på hestekærrer, fandt hun på at variere antallet af versfødder sådan, at det efterlignede hestehovenes klapren mod gadens sten. Så kom digtets rette stemning frem. Resultatet blev digtet ”Koleraen”.
(fra Sigrid Kahle: Om arabernes poesi
efterskrift til den svenske antologi,
Alkemins blå eld, Modern arabisk poesi, 1991)

1 Comments:

Anonymous Bess said...

Jeg lukkede øjnene og lyttede. Der var lyde fra gaden, biler i regnvejr, busser der standsede og kørte videre, i denne slags lyd havde Halland sovet. Kunne man mon skrive sådan, ligesom de lyde der trængte ind i et hjem fra byen udenfor? Jeg havde troet, han boede på et hotel, når han overnattede i København, men det var meget sjældent nødvendigt, vi boede jo ikke så langt væk. Hans liv på provinshotellerne, det kendte jeg, det hørte jeg om engang, men hvad var det her?

04 februar, 2010  

Send en kommentar

<< Home